Skip to main content
Til toppen

Vår historie; Avdeling Stavanger

Historien til Truck & Trailer sin avdeling i Stavanger startet med et tips fra en kunde, om en mann som ikke visste noe om dette, og et behov for en leverandør av deler til tunge kjøretøy i Rogaland. Det hele er en solskinnshistorie, og det startet i 1997.

Stangeland, som holder til i Rogaland, hadde vært kunder av Truck & Trailer i flere år allerede. Dette var mye takket være gode relasjoner, med blant annet Frank Gulbrandsen og senere Per Nilson i spissen. Den gode relasjonen mellom Frank Gulbrandsen og Sigurd Stokka skulle vise seg å ordne mer enn bare gode handler. Det ble snakk om at det ikke var noen i Rogaland som dreiv med det Truck & Trailer gjorde, og at det burde jo starta en avdeling der også. Frank smakte på ideen og spurte Sigurd hva han trodde om dette. Da kom tipset om en mann Sigurd visste om som kunne dra dette i land, og Frank tipset Bjørn Schøyen som gjerne ville prate med denne karen. Sigurd måtte slenge seg rundt, for han hadde selvfølgelig ikke fortalt denne mannen om hva han hadde stelt i stand.

Denne gode gjengen møter deg i Stavanger. Fra venstre; Daniel Klintestrand, Inge Osaland, Sven André Johansen, Harald Osaland, Tor Jan Soma, Ole-Tommy Bø, Trond Skjørestad, Trygve Bjørkhaug og Rasmus Jonsson.

Heldigvis for avdelingen i Stavanger ble kontakten mellom Bjørn og Ståle Skadberg, som var Sigurd sitt tips, raskt opprettet. Ståle hadde tidligere jobbet sammen med Sigurd i Stangeland, og han hadde et godt kontaktnettverk og var en solid kar som var godt likt, derfor hadde det ikke vært vanskelig for Sigurd å anbefale han. Det tok ikke lang tid før Bjørn kom til Stavanger og de to møttes undercover, sent på en kafé. Litt uenigheter om tilbudet var det til å begynne med, men etter hvert kom en ansatt med navn Harry Troins fra Veweler, som eide Truck & Trailer på denne tiden, og sammen med Ståle og Bjørn ble de enige om betingelsene. «Den er grei, da går vi i gang» var svaret til Ståle, og arbeidet med å åpne avdelingen kunne offisielt begynne.


Starten og hektiske tider

Ståle hadde hvisket i gangene til en kollega da han jobbet på Hellanor at han hadde noe på gang, og lurte på om han ville være med. «Jeg er med, samme hva det er, jeg er med deg» var svaret fra kollegaen, og kort tid etter jobbet både Ståle og Inge Osaland på avdelingen til Truck & Trailer i Stavanger. Inge begynte 14 dager før Ståle, og dagene ble da brukt til å kjøpe og ordne møbler og utstyr som var nødvendig til lokalet som lå på Lura i Sandnes. Og med telefonen på gulvet, for bord og stoler hadde selvfølgelig ikke kommet ennå.

Første sommeren avdelingen var åpen, så var det kun Ståle og Inge som jobbet i Stavanger, og de gjorde alt for at det skulle gå rundt. Når den ene hadde ferie og den andre stod igjen alene, ble telefonen med på do for å kunne betjene alle som ringte. Det var en hektisk sommer, men de klarte å få det unna. Det var uansett en stor glede da de fikk en tredje ansatt, Tor Jan Soma. Selv med tre ansatte så måtte det jobbes hardt og de løp og løp for å betjene alle kundene både på telefon, men også over disk. Telefonen ringte mer og mer, omsetningen ble bedre, og når ansettelsene først begynte kom det en ny ansatt ca hvert år.

Det dukker opp mye rart når man leter rundt på avdelingene, og denne gamle reklamenen er intet unntak. På reklamen er det bilde av Inge Osaland og Ståle Skadberg.
Det har skjedd litt siden reklamen til venstre ble laget. Dette er de tre første ansatte i Stavanger; Tor Jan Soma, Ståle Skadberg og Inge Osaland.

Gode ansatte og gode kunder

Inge, Soma og Ståle var de tre som virkelig fikk i gang avdelingen i Stavanger, og de ble fort en god trio. Ståle tok telefonen og var en dyktig selger, Inge og Soma løste problemene og fant riktige deler til kunden. Flere ansatte har kommet til med årene, og det som er felles for dem alle er at det er flinke folk som vet hva de driver med. Så hjelper det selvfølgelig med gode kunder, noe Truck & Trailer er heldige og ha mange av. Kun én gang har det hendt at Ståle måtte kaste ut noen fra butikken, for de kunne ikke betale for seg.

Gjennom Ståle sin tid i Stangeland og Hellanor hadde han fått gode relasjoner til kjøpere, og før han gikk inn i Truck & Trailer ville han høre deres tanker. «Gi gass! Vi følger deg, Truck & Trailer er topp og hvis du starter i Stavanger, så skal vi være med deg» var svaret fra blant annet Velde maskin, som fremdeles er en kunde av oss i dag. Relasjonene har vært viktig for oppstarten til avdelingen, men den er like viktig i dag.


Stangeland - en lojal kunde

Vi har flere gode kunder i hele landet som har vært med oss i mange år, og en av disse kundene er Stangeland Maskin. De startet opp i 1959 med Trygve Stangeland ved roret og har med tiden vokst seg større og større, fra 25 ansatte til å nå være en av de største med rundt 650 ansatte.

I starten var det stort sett utleie av gravemaskiner til store oppdragsgivere som kommuner, Røldal Suldal Kraft A/S og veivesen, men da oljeeventyret kom i gang ble det god fart i Stangeland Maskin. Omsetningen gikk oppover og det ble kjøpt mye maskiner og utstyr. Etter hvert ble det også ansatt folk i administrasjonen som teknikere, ingeniører osv. I forbindelse med utbyggingen av oljebasene Norsco Tananger og Dusavik, stod oppdragene i kø og når oljeselskapene etablerte seg hadde de grunnarbeidene for de fleste.

Med deres ressurser, markedsposisjon, ryggrad og kunder, er det helt naturlig for dem å sikte høyt. En stor og moderne maskinpark, økonomisk stødighet og ansatte med stor kompetanse er noen av faktorene som gjør det naturlig for dem å ha en visjon om å være ledende. For å kunne virkeliggjøre denne visjonen, har de 4 verdier de jobber etter; arbeidsglede, forberedt, ryddig og effektiv. Alle 4 er like viktige og det må være balanse mellom dem alle for å få en trygg, effektiv og god dag. Et annet mål de også har er å bli best i bransjen på HMS, og de er på god vei.

Infrastruktur i forbindelse med bolig- og næringsbygg har også vært, og er en stor del av Stangelands engasjement. De har hatt store prosjekter innenfor infrastruktur, som veibygging, jernbane og havnebygging blant annet. De har en målrettet utvikling, og de jobber aktivt for å vite hvor de skal og hvordan de skal komme dit. Vi ser frem til å se hvor veien går, og til et fortsatt godt samarbeid.


Mye humor og godt humør

Med denne gjengen er det aldri en kjedelig dag!

Gjennom så mange år så skjer det litt av hvert i en bedrift, og det er intet unntak i Stavanger. Selv om det aldri gikk ordentlig galt, ingen brakk noen ting, så var det jo alltid noe som skjedde. Som den gangen Ståle ble låst inne i bilen. Han skulle levere en eksospotte til en kunde, men akkurat da lånte de en kassebil fra et annet firma og der fungerte ikke låsemekanismene helt optimalt. Potta ble lagt bak og Ståle kjører ikke langt før han ser at potta ligger og velter. Ut løper han og inn for å legge potta som den skal, men da skjer det som ikke skal skje. Bakdøra smeller igjen, det var ingen vinduer, bilen stod på tomgang og dørene kan ikke åpnes fra innsiden. Ståle roper etter hjelp, og heldigvis er det en som hører han etter hvert, og ut kommer en både svett og fortvila Ståle. Man kan trygt si at han fikk høre det i god tid senere.

Noen kunder har også blitt tatt med på eventyrene til Truck & Trailer, og Ståle husker godt en tur hvor alt som kunne gå galt, gikk galt. Med en leid amerikansk Chevrolet skulle blant annet Ståle, Bjørn og Frank ta med seg noen kunder nedover til Tyskland på førstegangsbesøk til Europart, og hvis tidsplanen gikk som planlagt skulle de rekke innom Dinex i Danmark også. Allerede på fergeleiet i Egersund starta problemene. En smekklås, bil på tomgang og passasjerene utenfor bilen var starten på turen. Med en sånn start kommer det kanskje ikke som en overraskelse at resten av turen var fylt med uventede opplevelser. Takk og lov for gode relasjonene, for kundene som var med på turen er fremdeles kunder av Truck & Trailer i dag.

 


Større lokaler og omsetning

Årene gikk, omsetningen ble bedre og bedre, og det som starta med 2 mann med en telefon på gulvet har nå blitt til 1200kvm med butikk, lager og kontorer, samt 9 ansatte. Det er lenge siden vi sluttet å tenke på våre første konkurrenter i Stavanger, og allerede etter 5 år visste og viste vi at vi stod på egne ben. Hele Truck & Trailer har vokst mye de siste 20 årene, og hatt god suksess. I Stavanger er det nå mange flere varer som går gjennom lageret hver dag, og omsetningen har vokst i takt med dette.

På lageret jobber Rasmus Jonsson og Ole-Tommy med å pakke dine bestillinger.

Det er ingen selvfølge å bli 60 år, og heller ikke å bli 60 år til. Det ligger mye jobb og tilpasning bak, noe vi er forberedt på å gjøre i veien videre også.

Min side